אנו גאים להציג בפניכם את מאגר המידע הספרדי להנצחת מטילדה טג'ר, ג'ף מלכה וSephardicGen.

הערכתנו הרבה נתונה לד"ר ג'פרי ס. מלכה שאפשר לעמותה למחקר גנאלוגי בישראל לשלב את האוסף הנרחב הזה עם מאגר המידע הארצישראלי שלנו.

ד"ר ג'ף מלכה שיחק תפקיד מרכזי בהעברת החומרים ל- Sephardic SIG  שממשיך לצמוח ולהתפתח. ד"ר מלכה הרצה בפני ספריית הקונגרס של ארה"ב, כנסי גנאלוגיה רבים, אגודות גנאלוגיה יהודית בקנדה, ארה"ב ספרד וטורקיה. הוא כתב מספר מאמרים על גנאלוגיה ספרדית במגזין Etsi  של האגודה לגנאלוגיה והיסטוריה יהודית ספרדית וכן מספר פרקים במדריך 'אבותינו' לגנאלוגיה יהודית. בנוסף, הוא יוצר האתר SephardicGen.

נצר לשושלת רבנים ספרדים ענפה, סבו של ד״ר מלכה תפקד כרבה הראשי של סודן מ 1906 עד 1949. דרך מחקר אודות שורשי משפחתו, ד״ר מלכה פיתח מומחיות ייחודית במקורות הזמינים לחוקרי גנאלוגיה של יהדות ספרד.  

ד״ר מלכה עבד בשיתוף פעולה צמוד עם מטילדה אנדראה טגר ז״ל, מומחית לחקר יהדות ספרד הידועה שעסקה רבות בחקר שמות (אונומטולוגיה) בעולם הספרדי. בין היתר, יצרה בעצמה מאגרי מידע רבים המצויים ב SephardicGen.com   על בסיס חומרים שד״ר מלכה סייע באיתורם.

מטילדה נולדה בטנג׳יר, מרוקו. היא הייתה בעלת תואר שני בספרנות ומידענות מטעם מאוניברסיטה העברית בירושלים. טג׳ר כיהנה בתור המידענית הראשית של המכון למדעי כדור הארץ, האוניברסיטה העברית וכן כיועצת מדעית לפרויקטים מיוחדים בתחום המידע במשרד המדע והטכנולוגיה של ישראל. היא נמנתה בין מייסדי המכון הבינלאומי לגנאלוגיה יהודית (IIJG) ושירתה במשך שנים רבות בוועד המנהל של העמותה.

קשה לדמיין עבודה בתחום גנאלוגיה ספרדית מבלי להיוועץ בד"ר ג'ף מלכה, שכן חלוציותו בנושא ממשיכה לשרת חוקרים מזה עשורים.

בין אם מתוך קריאה בספרו גנאלוגיה ספרדית (שהוכתר 2002 זכה בתואר ספר יעץ היודאיקה הטוב ביותר על ידי איגוד הספריות היהודיות) או הסתייעות באתר שלו SephardicGen, לא ניתן להפריז בחשיבותה והשפעתה של עבודתו של ד"ר מלכה על עולם הגנאלוגיה היהודית. בשנת 2012, ד"ר מלכה כתב, בין היתר את דף מקורות גנאלוגיה ספרדית עבור העמותה למחקר גנאלוגי מעט לפני שזכה בפרס מפעל חיים מטעם האיגוד הבינלאומי של חברות לגנאלוגיה יהודית (IAJGS).

אחת מתרומותיו החשובות ביותר של אתר SephardicGen של ד"ר מלכה היא מנוע החיפוש בתוך מאגרי מידע מקוריים. מאגרי המידע הללו מכילים למעלה מעשרים מדינות וכוללים רשומות נישואין, קורבנות שואה, רשומות בתי קברות, רשימות מפקדים, רשימות קורבנות ועוד. רוב מאגרי המידע הללו נוצרו ומופתחו בצורה מופתית על ידי אדם אחד, מטילדה טג'ר, שהיתה עוד אחד מעמודי התווך של עולם הגנאלוגיה הספרדית. יחד עם יצחק כרם, מטילדה כתבה את המדריך למקורות גנאלוגיה ספרדית ומזרחית בישראל בשנת 2006.

בשנת 2007 היא גם זכתה לכבוד מטעם IAJGS בפרס מפעל חיים. מטילדה הייתה גם מייסדת IGRA, ותרמה רבות להצלחת העמותה. אחת התרומות המשמעותיות ביותר המורגשות עד היום היא מאגרי המידע הרבים שהיא חקרה ומפתחה עבור SephardicGen.

מטילדה נפטרה בשנת 2014 והותירה חור גדול בלב עולם הגנאלוגיה היהודית. גם לאחר לכתה, תרומתה הכבירה ממשיכה להדהד עם פרסומם של ספריה מילון שמות הפרטיים ספרדיים ומילון שמות משפחה יהודים בולגריים . חסרונה של מטילדה מורגש בשני הארגונים, העמותה למחקר גנאלוגיה בישראל ו- SephardicGen להם תרמה כה רבות מזמנה ומרצה.  

הודות לקשר העמוק בין מטילדה לבין העמותה למחקר גנאלוגי בישראל ו-SephardicGen  אנו מסוגלים להציג חלק נכבד ממאגרי המידע של SephardicGen   באתר שלנו. בנדיבותו הרבה, ד"ר מלכה מאפשר לעמותה למחקר גנאלוגי בישראל להמשיך ולהנגיש את המאגרים למען הדורות הבאים.

אוסף נרחב זה יכול לשמש מקור נפלא לכל חוקרי תחום הגנאלוגיה הספרדית היהודית. רשימת מאגרי המידע של SephardicGen שיהיו זמינים באמצעות מנוע החיפוש של העמותה למחקר גנאלוגי בישראל כלול בדף המכיל את רשימת מאגרי המידע של SephardicGen. על מנת לחפש במאגרי המידע האלה, ניתן להשתמש במאגר המידע של העמותה למחקר גנאלוגי בישראל ותוצאות החיפוש באתר יכללו תוצאות ממאגרים אלו.

אוגוסט 2020